Juttu jatkuu videon alla.
Vuorovaikutteista opetusta pätevien opettajien johdolla
Digiluokassa opetus eroaa perinteisistä etä- ja verkkokursseista. Kursseille osallistutaan reaaliajassa ja opetus on vuorovaikutteista opettajan ja ryhmän välillä. Opettaja ja opiskelijat ovat jatkuvassa kuva- ja ääniyhteydessä toisiinsa – opetus toteutetaan selainympäristössä toimivan videoneuvotteluyhteyden avulla.
– Opiskelijat ja lukioiden rehtorit ovat antaneet Digiluokan toimintamallista positiivista palautetta, koska Digiluokka täydentää ja laajentaa lukioiden omaa opetustarjontaa laadukkaasti ja helposti. Palvelun käyttöönotto ei vaadi erillisiä, kalliita laiteinvestointeja, kertoo Digiluokkaa tarjoavan TutorHousen palvelujohtaja Jukka Oksa.
Digiluokan kokeneet lukio-opettajat pitävät oppitunnit opetussuunnitelman mukaisesti.
Digiluokka turvaa tasa-arvoa ja säilyttää pienetkin lukiot elinvoimaisina
Digiluokka kokoaa yksittäiset opiskelijat eri lukioista yhteisiin opetusryhmiin.
– Koulutuksellisen tasa-arvon näkökulmasta on tärkeää, että opiskelijoilla on mahdollisuus opiskella haluamiaan ja esimerkiksi jatko-opintoja varten tarvitsemiaan kursseja asuinpaikasta riippumatta. Kaikilla nuorilla ei ole mahdollisuutta muuttaa toiselle paikkakunnalle suorittamaan lukio-opintoja, Oksa jatkaa.
Kunnille oman lukion olemassaolo ja säilyminen lähipalveluna ovat tärkeitä asioita. Digiluokka tarjoaa ratkaisun erityisesti pienten lukioiden haasteisiin. Lähes kolmasosassa Suomen 360 lukiosta on alle 100 opiskelijaa.
– Usein lukio on paikkakunnan ainoa toisen asteen oppilaitos. Opiskelijoiden siirtyminen kasvukeskusten suuriin lukioihin paremman kurssitarjonnan pariin hankaloittaa erityisesti pienten lukioiden toimintaa, ja samalla kunta menettää opiskelijakohtaisen valtionosuuden. Palvelu lisää sekä kunnan että lukion elinvoimaa ja kiinnostavuutta, muistuttaa TutorHousen toimitusjohtaja Pekka Impiö.
Uudelle toimintamallille paljon kysyntää
Digiluokka-palvelu käynnistyi elokuussa 2017. Toiminta on laajentunut nopeasti - mukana on opiskelijoita jo lähes 50:stä lukiosta ympäri Suomea.
– Palvelullemme on lukiokentällä selvästi kova tarve ja olemmekin varautuneet siihen, että kevään aikana palveluamme hyödyntävien lukioiden lukumäärä jopa kaksinkertaistuu, kertoo toimitusjohtaja Impiö.
Runsaaseen opetuksen määrään nojautuva ja aidosti digitaalitekniikkaa hyödyntävä palvelukonsepti on herättänyt kiinnostusta myös tutkimuskohteena. TutorHouse Oy:n Digiluokka-opetuspalvelu on kumppanina Helsingin yliopiston Opettajana virtuaaliluokassa -tutkimushankkeessa.
Lisätietoja Digiluokasta
Jukka Oksa, Digiluokan palvelujohtaja, TutorHouse Oy, p. 0400 909 055, jukka.oksa(at)tutorhouse.fi
Digiluokasta mediassa
Osa jutuista maksumuurin takana.
