Tutorhouse maksuton opetustarpeen kartoitus
« takaisin blogin etusivulle

Terveystiedon yo-koe: vältä yleisin virhe ja kertaa ainakin nämä asiat

10.03.2021  |  Opiskelutekniikka, Lukio, Ylioppilaskirjoitukset

Terveystiedon yo-koe

Mihin laittaa paukut viimeisinä viikkoina ennen terveystiedon yo-koetta? Entä miten välttää yleisin virhe omissa vastauksissa? Tutorhousen terveystiedon opettaja Susanne neuvoo abeja yo-kirjoitusten kynnyksellä.

Millainen on hyvä vastaus terveystiedon yo-kokeessa?

Hyvä vastaus on sellainen, joka ottaa huomioon terveyden ulottuvuudet (sosiaalinen, psyykkinen, fyysinen ja henkinen), terveysosaamisen osa-alueet, WHO:n terveyden edistämisen mallin sekä

  • promootion ja prevention näkökulman
  • plussat ja miinukset
  • ennen, nyt ja tulevaisuudessa -näkökulman
  • yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta-, ja globaalin tason (jos tehtävänannossa ei ole erikseen rajattu käsittelyä esimerkiksi vain yksilötasoon)
  • eettiset näkökulmat
  • syy-seuraussuhteet.

Kirjoita näitä asioita kokeen alussa suttupaperin nurkkaan, jotta muistat varmasti hyödyntää niitä!

Lisäksi vastauksesta tulee laadukkaampi, jos viittaat siinä ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ilmiöihin. Sillä voit nostaa pohdiskelutehtävän pisteitä. Esimerkiksi eettisissä pohdintatehtävissä voit saada lisäansioita sillä, että kerrot esimerkkejä sen hetken yhteiskunnallisessa keskustelussa olevista aiheista.

Lue myös tehtävänanto tarkasti, että tiedät, minkä tyyppistä vastausta sinulta odotetaan. Jos kyseessä on esseevastaus, noudata oikeaa rakennetta: lyhyt johdanto, jossa on määritelty käsitteet, sitten muutama käsittelykappale ja lopuksi omat pohdinnat.

 

Mitä kannattaa kerrata vielä viimeisillä viikoilla ennen yo-koetta?

Laita paukkuja siihen, että kuuntelet podcasteja ja luet lehtiä sekä UKK Instituutin ja muiden järjestöjen sivuja niistä aihealueista, jotka ovat sinulle vielä vieraampia - esimerkiksi terveysteknologia tai terveystieteellinen tutkimus.

Terveystieteellisen tutkimuksen rakenne kannattaa osata, koska yleensä yo-kokeessa on siihen liittyvä kysymys. Kertaa, miten tutkimus luodaan, mikä on tutkimussuunnitelman merkitys, mitä siitä pitää ilmetä ja mitkä ovat tutkimuksen osat pääpiirteissään.

Vähintään tulisi kerrata ne asiat, jotka kuuluvat hyvän yo-vastauksen sisältöön. Jos pystyt luettelemaan kuin apteekin hyllyltä, mitä tarkoitetaan WHO:n terveyden edistämisen mallilla, jne., olet aika vahvoilla.

 

Mikä on yleisin virhe terveystiedon yo-kokeessa?

Se, että takertuu vastauksessa vain yhteen näkökulmaan, vaikka aihetta pitäisi käsitellä laajasti. Jos kysymys koskee esimerkiksi terveyttä edistävää kaupunkisuunnittelua, tulisi kertoa muun muassa esteettömyydestä, viihtyisyydestä, siisteydestä ja puhtaudesta, kevyen liikenteen väylistä sekä teollisuuden ja työpaikkojen sijoittelusta ja muista mahdollisista terveyteen vaikuttavista seikoista. Jos keskitytkin vain kevyen liikenteen väyliin ja unohdat muut tekijät, on vastaus tuhoon tuomittu.

Jos tehtävässä haetaan esimerkiksi kymmentä eri asiaa, joista kahdeksan mainitsemalla saisit täydet pisteet, niin yhden mainitsemalla saat ehkä kaksi pistettä. Vältä siis yksipuoleisuutta ja hahmota aina iso kuva!

 

Millaisia tärppejä antaisit abeille?

Kokemukseni perusteella sanoisin, että jos tehtävä näyttää tosi helpolta, älä vastaa siihen. Todennäköisesti kaikki vastaavat siihen ja silloin sisällön pitää olla täydellisen oikein, että saisi juurikaan pisteitä. Helpoilta näyttävissä tehtävissä on yleensä todella tiukka arviointi ja hyväkin opiskelija voi menettää niissä runsaasti pisteitä.

Aiheiden suhteen ei voi koskaan sanoa mitään varmaa, mutta psykologisesta palautumisesta voisi tulla kysymys. Se on ollut nyt koronavuoden ajan tapetilla, kun etätöiden ja -opiskelun myötä psykologinen palautuminen on paljon vaikeampaa. Siitä ei ole myöskään aiemmin kysytty.

Ehkä myös globaalit terveysuhat, kuten maailmanlaajuiset pandemiat sekä insuliiniresistenssi ja lihavuus voisivat olla tehtävissä mukana. Niitä voitaisiin kenties lähestyä jostain uudesta näkökulmasta - ei siis peruskysymyksellä “Miten lihavuutta voitaisiin ehkäistä?” vaan olisi esimerkiksi pohdiskeleva aineistotehtävä, jossa pitää etiikan lajien avulla perustella miksi lihavuus ei ole lapsen oma vika, tai muu vastaava aihe.

 

Tsemppiä kertaamiseen ja yo-kokeeseen!

 

Tutorhousen yksityisopettajilta saat apua vielä viime hetken yo-kertaamiseen, myös etänä.

Tutustu yksityisopetukseen

Juttua varten on haastateltu Tutorhousen terveystiedon opettaja Susanne Ahlbäckia.

Kuva: Canva