« takaisin blogin etusivulle

Onko opiskelutekniikkasi mintissä? Testaa näiden 6 kysymyksen avulla

05.08.2019  |  Opiskelutekniikka, Lukio, Yläkoulu

Opiskelutekniikka-testiUuden lukuvuoden alussa on hyvä tarkastaa millä mallilla omat opiskelutottumukset ovat. Tämän testin avulla selvität näppärästi oletko timanttinen opiskelutekniikan pro vai olisiko perusasioissa vielä hiomisen varaa.

1. Uusi jakso alkaa! Miten huolehdit siitä, että pysyt kartalla palautettavista kurssitöistä ja ehdit opiskella tarpeelliset asiat ajoissa ennen koetta?

a) Merkkaan kalenteriin tulevat koe- ja palautuspäivät, mutta en sen tarkemmin lähde vielä suunnittelemaan. Kyllä ne hommat tulee tehtyä sitten, kun niiden aika on.

b) Yleensä kyselen kavereilta jakson aikana, onko tiedossa jotain palautettavia töitä, mutta en hirveästi viitsi ottaa paineita.

c) Kalenteroin koe- ja palautuspäivät sekä omat harrastukset ja muut tärkeät vakimenot. Sen jälkeen merkkaan ylös, mitä aion milloinkin opiskella.

 

2. Opiskelet sinulle täysin uutta aihealuetta oppikirjasta. Miten pyrit varmistamaan, että opit uuden kokonaisuuden?

a) Luen koko tekstin läpi mahdollisimman monta kertaa, ehkä alleviivaan joitain kohtia.

b) Luen tekstin läpi ja teen siitä samalla omia muistiinpanoja.

c) Luen läpi kirjan tiivistelmät ja valmiit käsitekartat.

 

3. Yrität opiskella, mutta ajatuksesi harhailee ja opiskeluun keskittyminen on vaikeaa. Mitä teet?

a) Pusken väkisin eteenpäin ja saan jotenkuten läpikäytyä tarvittavat asiat.

b) Kaivan esiin puhelimen ja selaan uusimmat Insta-päivitykset tai katson jonkun YouTube-videon. Josko sen jälkeen helpottaisi?

c) En jää istumaan paikoilleni, vaan pidän lyhyen tauon, jonka aikana käyn esimerkiksi ulkona tai juttelen kaverin kanssa. Yritän sen jälkeen uudelleen.

 

4. Miten kertaat kokeeseen?

a) Usein, pitkin jaksoa ja pienissä erissä kerrallaan.

b) Käyn läpi mahdollisimman paljon asiaa kerrallaan, usein aloitan vasta lähellä koepäivää.

c) Viimeisenä iltana kertaan sen, mitä vaan ehdin ja pystyn. Tykkään elää vaarallisesti!

 

5. Tekemäsi koe tai esitelmä ei sujunut niin kuin olit toivonut. Miten suhtaudut asiaan?

a) Totean, että ei voi mitään. Ensi kerralla sitten paremmin!

b) Pyrin miettimään, mistä se johtui ja mitä voisin tehdä ensi kerralla eri tavalla. Kiinnitän huomiota myös siihen, mikä meni hyvin.

c) Mietin, mikä kaikki meni vikaan ja soimaan itseäni, kun meni niin huonosti.

 

6. Jos sinulle tulee eteen hetkiä, jolloin koulumotivaatio on kateissa, miten toimit?

a) Puhun siitä kavereiden kanssa ja odottelen, että josko se inspiraatio jostain ilmaantuisi. Teen hommia vastentahtoisesti.

b) Alan vältellä ikävältä tuntuvia tehtäviä enkä oikein jaksa panostaa opiskeluun.

c) Muistelen omia tavoitteitani ja sitä, mitä hyvää voi seurata, jos jaksan yrittää. Sitten suunnittelen, mitä pieniä asioita tekemällä voin päästä eteenpäin.

1. a) 2 pistettä b) 1 piste c) 3 pistettä

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Aikatauluttaminen ja opiskeluhetkien kalenterointi auttavat varmistamaan, että hommat varmasti tulevat tehdyksi. Samalla hahmotat kokonaisuuden selkeämmin, mikä lievittää opiskelustressiä. Opiskelusuunnitelmassa kannattaa olla joustoa esimerkiksi siltä varalta, että sairastut.

2. a) 2 pistettä b) 3 pistettä c) 1 piste

Kun alat opiskella uutta aihealuetta, kirjan tiivistelmät auttavat aluksi hahmottamaan, mistä on kyse ja niitä voi käyttää myös kertaamisessa. Syvällisempi oppiminen vaatii kuitenkin enemmän. Alleviivaaminen auttaa löytämään keskeisiä asioita, mutta usein tarvitaan aktiivisempaa työstöä, jotta uudet asiat jäisivät muistiin. Siksi lukemisen lisäksi on suositeltavaa tehdä omia muistiinpanoja.

3. a) 1 piste b) 2 pistettä c) 3 pistettä

Myös aivot tarvitsevat lepohetkiä! Tauon jälkeen mieli on virkeämpi ja kykenee käsittelemään uutta tietoa paremmin. Aivot nollautuvat parhaiten, kun niille ei tarjoa liikaa ärsykkeitä, joita esimerkiksi some-kanavissa riittää.

4. a) 3 pistettä b) 2 pistettä c) 1 piste

’Vähän mutta usein’ on hyvä periaate kertaamisessa. Silloin kertaamisen aloittaminen ei tunnu ylivoimaiselta ja uusia kokonaisuuksia on helpompi omaksua, kun ne on jaettu pienempiin osiin.

5. a) 2 pistettä b) 3 pistettä c) 1 piste

Oppimista tukee kannustava asenne itseä kohtaan. Lisäksi on tärkeää miettiä, miksi jokin meni hyvin tai heikosti, eli mitä olet tehnyt oppiaksesi. Virheistä ei kannata lannistua, sillä niiden tekeminen kuuluu väistämättä oppimisprosessiin.

6. a) 2 pistettä b) 1 piste c) 3 pistettä

Vaihtoehto b voi olla houkutteleva, mutta se johtaa kauas onnistumisen kokemuksista, jotka auttavat ylläpitämään motivaatiota. Pysy aktiivisena ja jaa tavoitteesi pienempiin osiin, koska silloin ne on helpompi saavuttaa. Mieti myös aiempia onnistumisen kokemuksia ja suunnittele, miten palkitset itsesi hyvästä työskentelystä.

 

Tulokset

6-11 pistettä: Ei hätää! Opiskelutekniikan perusteita kertaamalla saat opiskelusi varmasti luistamaan entistä paremmin. Lue kootut vinkit maksuttomasta Opiskelutekniikkaoppaasta! Reaaliaineissa voit myös hyödyntää maksuttomia vinkkivideoita lukiolaisille tai peruskoululaisille, joissa neuvotaan hyvä lukutekniikka ja lukusuunnitelman laatiminen.

12-15 pistettä: Sinulla on yritteliäs asenne ja opiskelutottumuksesi ovat keskimäärin kunnossa, hyvä! Kannattaa kuitenkin käydä lukemassa nämä opiskeluvinkit, joiden avulla hiot opiskelutekniikkasi huippuunsa.

16-18 pistettä: No nyt on kovaa osaamista! Perusjutut ovat sinulla hallussa ja tiedät, millainen toiminta tukee oppimistasi, hienoa!

Opiskelutekniikkaasi voit hioa myös syyslomakurssilla! Opiskelutekniikan lisäksi tarjoamme lukiolaisille ja peruskoululaisille runsaasti erilaisia kertauskursseja kielistä ja matematiikasta.

KATSO PERUSKOULULAISTEN JA LUKIOLAISTEN SYYSLOMAKURSSIT

Luetuimmat kirjoitukset

Tilaa uusimmat blogikirjoitukset sähköpostiisi.