« takaisin blogin etusivulle

Onko opiskelutekniikkasi mintissä? Testaa näiden 6 kysymyksen avulla

05.08.2019  |  Opiskelutekniikka, Lukio, Yläkoulu

Opiskelutekniikka-testiUuden lukukauden alussa on hyvä tarkastaa millä mallilla omat opiskelutottumukset ovat. Tämän testin avulla selvität näppärästi oletko timanttinen opiskelutekniikan pro vai olisiko perusasioissa vielä hiomisen varaa.

1. Uusi jakso alkaa! Miten huolehdit siitä, että pysyt kartalla palautettavista kurssitöistä ja ehdit opiskella tarpeelliset asiat ajoissa ennen koetta?

a) Merkkaan kalenteriin tulevat koe- ja palautuspäivät, mutta en sen tarkemmin lähde vielä suunnittelemaan. Kyllä ne hommat tulee tehtyä sitten, kun niiden aika on.

b) Yleensä kyselen kavereilta jakson aikana, onko tiedossa jotain palautettavia töitä, mutta en hirveästi viitsi ottaa paineita.

c) Kalenteroin koe- ja palautuspäivät sekä omat harrastukset ja muut tärkeät vakimenot. Sen jälkeen merkkaan ylös, mitä aion milloinkin opiskella.

 

2. Opiskelet sinulle täysin uutta aihealuetta oppikirjasta. Miten pyrit varmistamaan, että opit uuden kokonaisuuden?

a) Luen koko tekstin läpi mahdollisimman monta kertaa, ehkä alleviivaan joitain kohtia.

b) Luen tekstin läpi ja teen siitä samalla omia muistiinpanoja.

c) Luen läpi kirjan tiivistelmät ja valmiit käsitekartat.

 

3. Yrität opiskella, mutta ajatuksesi harhailee ja opiskeluun keskittyminen on vaikeaa. Mitä teet?

a) Pusken väkisin eteenpäin ja saan jotenkuten läpikäytyä tarvittavat asiat.

b) Kaivan esiin puhelimen ja selaan uusimmat Insta-päivitykset tai katson jonkun YouTube-videon. Josko sen jälkeen helpottaisi?

c) En jää istumaan paikoilleni, vaan pidän lyhyen tauon, jonka aikana käyn esimerkiksi ulkona tai juttelen kaverin kanssa. Yritän sen jälkeen uudelleen.

 

4. Miten kertaat kokeeseen?

a) Usein, pitkin jaksoa ja pienissä erissä kerrallaan.

b) Käyn läpi mahdollisimman paljon asiaa kerrallaan, usein aloitan vasta lähellä koepäivää.

c) Viimeisenä iltana kertaan sen, mitä vaan ehdin ja pystyn. Tykkään elää vaarallisesti!

 

5. Tekemäsi koe tai esitelmä ei sujunut niin kuin olit toivonut. Miten suhtaudut asiaan?

a) Totean, että ei voi mitään. Ensi kerralla sitten paremmin!

b) Pyrin miettimään, mistä se johtui ja mitä voisin tehdä ensi kerralla eri tavalla. Kiinnitän huomiota myös siihen, mikä meni hyvin.

c) Mietin, mikä kaikki meni vikaan ja soimaan itseäni, kun meni niin huonosti.

 

6. Jos sinulle tulee eteen hetkiä, jolloin koulumotivaatio on kateissa, miten toimit?

a) Puhun siitä kavereiden kanssa ja odottelen, että josko se inspiraatio jostain ilmaantuisi. Teen hommia vastentahtoisesti.

b) Alan vältellä ikävältä tuntuvia tehtäviä enkä oikein jaksa panostaa opiskeluun.

c) Muistelen omia tavoitteitani ja sitä, mitä hyvää voi seurata, jos jaksan yrittää. Sitten suunnittelen, mitä pieniä asioita tekemällä voin päästä eteenpäin.