« takaisin blogin etusivulle

Alakoululaisten ajatuksia oppimisesta

17.10.2017  |  Opettajilta, Alakoulu

tytto_vareja.jpg

Oppiminen on kiinnostava ja tärkeä asia. Siitä on monenlaisia määritelmiä, kiteytyksiä ja tutkimuksia. Mutta mitä lapset ajattelevat oppimisesta? He kun ovat niitä, joilta oppimista eniten odotetaan.

Kuudesluokkalaiset ovat alakoulun konkareita ja heiltä voi jo odottaa pitkälle mietittyjä vastauksia, kuten oheinen kuudesluokkalaisen tytön vastaus osoittaa.

”Oppiminen on mielestäni uusien tietojen ja taitojen oppimista, omaksumista ja osaamista. Asiat muistaa parhaiten kertaamalla. Oppimisessa auttaa lukeminen ja kertaus. Kokeet ovat rankkoja, mutta hyödyllisiä, sillä silloin lukee asiat ja kertaa niitä paljon toistuvasti. Muistisääntöjen käyttäminen auttaa monesti, jos ne ovat yksinkertaisia ja helppo ymmärtää. Jos kokeita ei olisi niin paljon, asiat eivät jäisi päähän niin hyvin. Oppiminen on huomattavasti helpompaa, jos voi tehdä kaiken keskittyneesti ja rauhassa. Kovassa metelissä on hankala keskittyä. Monesti virheet muistaa ja siksi on hyvä, jos tulee virheitä. Kun lukee kokeisiin, on hyvä lukea ääneen. Myös tunnilla työskentely auttaa oppimaan paremmin.”

Toinen kuudesluokkalainen tyttö puolestaan korostaa omassa pohdinnassaan oppimisesta seuraavaa:

”Oppiminen on hyödyllistä elämää varten ja on avuksi tulevaisuudelle. Oppiminen on hyviä tapoja, hyviä sosiaalitaitoja ja uusien asioiden oppimista ja soveltamista elämään.”

Entäpä poikien näkökulma? Mitä kuudesluokkalainen poika ajattelee oppimisesta?

”Oppimista tapahtuu, kun pääkoppaan jää joku tieto. Koko ajan oppii. Oppimisessa auttaa kärsivällisyys ja keskittymiskyky. Myös opittavan asian hauskuus auttaa oppimisessa.”

Toinen poika taasen korostaa, että ”oppimisen avulla voi saada hyvän elämän ja hyvän koulutuksen. Oppiminen on tärkeää, koska, jos olet töissä, missä tarvitset matematiikkaa, niin osaat laskea, kun kerran olet oppinut.

Alakoulun viidesluokkalaiset halusivat myös kertoa ajatuksiaan oppimisesta:

”Oppiminen tarkoittaa sitä, että tajuaa ja ymmärtää asioita. Jos emme olisi opiskelleet, niin emme osaisi näitä hienoja taitoja, esim. kirjoitusta, aakkosia, numeroita, pluslaskuja, miinuslaskuja, kertotaulua, puhumista. Kyllä niitä on vielä lisää, mutta emme osaisi noita asioita, ellemme olisi opetelleet niitä. Me opimme joka päivä lisää ja oppimisessa auttavat hyvät neuvot, kuuntelu sekä hyvä opettaja. Oppimisessa auttaa myös itsekuri, ahkeruus ja ongelmista poispysyminen.” 

Viidesluokkalainen tyttö, jolla on ollut oppimisvaikeuksia, toteaa, että ”oppiminen on sitä, kun oppii uusia asioita, joita tarvitsee, kun kasvaa isoksi ja, jos aikoo hankkia töitä. Olen itse hieman vaikeuksissa, kun en osaa ja olen käynyt erityisopettajalla joskus viime vuonna. Se auttoi minua huomattavasti. Tiedän sen, koska olen itse kokenut sen.

Ekaluokkalainen poika kertoo omana havaintonaan, että:

”Oppimisessa auttaa, kun en häiritse ketään, niin sitten pääsen asiaan. Ruokajonossa on oltava nätisti. Kerran etummaiset pojat pölötti ja kaikki joutui takaisin paikoilleen. Oltiin vähän aikaa paikoillaan, ehkä viisitoista sekuntia ja kokeiltiin, osataanko olla jonossa hiljaa. Me opittiin olemaan hiljaa. Aikuisena ammatit vaihtelevat. Jos nyt suunnittelee tulevansa poliisiksi, niin aikuisena se voi vaihtua. En voi kuvitella mitään autoammattia, koska mulla on matkapahoinvointia.”

Summa summarum: On iso ilo saada tehdä töitä joka koulupäivä tällaisten oppimisen asiantuntijoiden kanssa. Oma ammatinvalinta on minulle juuri se oikea, jota en vaihtaisi mihinkään toiseen!

Anne Elomaa
Erityisopettaja, psykologi
TutorHouse

Blogikirjoitus on julkaistu TutorHousen sivuilla ensimmäisen kerran 20.12.2012.

JÄTÄ YHTEYDENOTTOPYYNTÖ