"Olen saanut tilaisuuden laajentaa, tuulettaa ja uudistaa omaa opetustyötäni – ja kokea kuuluvani tärkeää työtä intohimolla tekevien joukkoon!" kirjoittaa Tutorhousen psykologian opettaja Minka Kallio.
Toukokuussa sähköpostiini tuli viesti: Tutorhousen Digiluokka etsii uusia opettajia. Sähköposti loppui kysymykseen: "Kiinnostuitko?"
Kyllä! Kaipasin jotakin uutta opettajan työhöni. Tutustuin ja tutkin. Innostuin. Tein hakemuksen, jossa kerroin lyhyesti taustastani.
Uraa takana jo 30 vuotta
Olen opettanut psykologiaa lähes 30 vuotta. Aloitin silloisessa Suomen suurimmassa, Seinäjoen lukiossa. Etelä-Pohjanmaalta siirryin vuonna 2004 nykyiseen kouluuni, Sibelius-lukioon, jossa käynnistin myös koulukoiratoiminnan Woitto-koirani kanssa.
Vuosien varrella olen ollut oppikirjailijana, tehnyt jonkin verran psyykkistä valmennusta ja vähän terapiatyötäkin. Aikansa oli myös aktiivisella aineyhdistystoiminnalla. Ammatillisia erityisopintoja olen suorittanut hypnoosin ja seksologian aloilla. Olen laatinut tilaustyönä Ylelle abeille suunnatun digitaalisen opiskelupaketin seksistä, seksuaalisuudesta ja sukupuolesta. Viime vuosina olen saanut olla mukana myös Ylen Abitreenien ylioppilaskirjoitusten psykologian kommentaattorina.
Kesäkuussa istuin mökin terassilla etätyöhaastattelussa, mikä päättyi onnekkaasti sanoihin: "Tervetuloa joukkoon!"
Online-opetus haastaa keksimään uusia tapoja aktivoida opiskelijoita
"Hyvvee päevee", toivottelivat Digiluokkani ensimmäiset opiskelijat Kuopiosta. Seuraavaksi sain pohojalaasen ryhmän. Psykologian sanasto muuttui lennosta leviäksi.
Tällä hetkellä vetämälläni abikurssilla saan keksiä oikein olan takaa käytännön esimerkkejä psykologian ilmiöistä niin tulevalle merkonomille, autonasentajalle, hevosenhoitajalle kuin parturi-kampaajallekin. Seuraavaksi odotan kovasti kokemusta yksityisopetuksesta.
Online-opetuksessa on tietenkin omat haasteensa - miten saada tunnit vuorovaikutteisiksi ja opiskelijat aktiivisesti mukaan? Joillekin korona-ajan ikävät kokemukset voivat olla vielä liian lähellä. Edelleen opiskelijat ovat voineet olla hetken ilman opettajaa tai Digiluokan opettaja voi tulla sijaiseksi kesken kurssin vakituisen opettajan vaikkapa sairastuttua. Opiskelijat voivat kaivata omaa tuttua opettajaansa. Turvallisuuden ja luottamuksen eteen on tehtävä töitä ja annettava aikansa.
Opiskelijoiden palaute lämmittää mieltä
Palkitsevaa on ollut huomata, miten opiskelijoiden tarkkaavaisuus kuitenkin pysyy online-tunneilla, he saavat työt tehdyiksi ja kurssit suoritetuiksi. Ja tietenkin tärkeintä on se, että he kokevat paitsi innostuvansa myös oppivansa psykologiaa:
Kokemus oli uusi ja mukava. Vaikka olimme 2020 keväällä etäopetuksessa, ei se ollut ollenkaan niin hyvä, kuin tämä."
Tunnit oli mukavia ja mielenkiintoisia, jonka takia tunneille oli kiva tulla. Tykkäsin myös siitä, että tunnit oli etänä, minkä takia keskittyminen oli helpompaa."
Tutorhousella opettajaa kannustetaan ja tuetaan
Omasta tieteenalastani käsin määrittelen Tutorhousen psykologisesti turvalliseksi työpaikaksi. Ensiksikin täällä kunnioitetaan ja arvostetaan osaamista ja suhtaudutaan työtovereihin myönteisesti. Tutorhousella käydään keskustelua avoimesti ja omat mielipiteet, uudet ideat ja jopa puutteet on lupa tuoda esille.
Toiseksi Tutorhousella vallitsee vahva perehdytyksen ja tukemisen ilmapiiri. Kun jo itsekin pahoitellen ja vähän hävetenkin lähetän taas kysymyksiä Hellewistä, Class Collaboratesta ja Kompassista Mikalle, Jukalle ja Tytille, sieltä tulee aina vastaukseksi: "Ei tarvi noloilla mitenkään missään kohtaa! Ihanaa kun kysyy ja haluaa oppia, se on parasta 'palkkiota'." Tai näin: "Autan mielelläni, jos sinulla heräilee kysyttävää vielä ennen opetuksen alkua."
Kaikki edellä mainittu on mahdollistanut sen löytämisen, mitä lähdin Tutorhouselta etsimään. Olen saanut tilaisuuden laajentaa, tuulettaa ja uudistaa omaa opetustyötäni – ja kokea kuuluvani tärkeää työtä intohimolla tekevien joukkoon!
Minka Kallio, FL
Tutorhousen psykologian opettaja
Tule sinäkin osaksi Digiluokan taitavaa opettajatiimiä!