« takaisin blogin etusivulle

TutorHousen opettajien tehtävänä on oppilaan kannustaminen

05.01.2016  |  Oppiminen ja motivaatio, Opettajilta

yksityisopetus_fb.pngTutorHousen opettajia yhdistää rakkaus opettamiseen ja aito oppilaista välittäminen. Oppilaslähtöisyys, positiivinen asenne oppimiseen ja opiskelun taidot nousivat esiin tärkeimpinä yksilöopetuksen aineksina opettajiemme haastatteluista.

Matematiikan opettaja Tarja Aro on työskennellyt Sibelius-lukiossa 24 vuotta ja Arja Krook on opettanut äidinkieltä yli 30 vuotta. Sen lisäksi Krook on koulutukseltaan myös luokanopettaja ja opettanut kaiken ikäisiä alakoululaisista aikuisiin.

Mutta mikä saa opettajan pitämään oppitunteja vielä hektisen koulupäivän jälkeen? Opettajien mukaan avainasemassa on TutorHousen rauhallinen ilmapiiri, jossa opiskelijan saa kohdata eri tavalla kuin päiväkoulun isoissa ryhmissä.

– TutorHousen myötä on avautunut ihan uudenlainen maailma, Krook kuvailee.

Kokenut opettaja tukee oppilasta

Sekä lähi- että etäopetus ovat  tuttuja muotoja sekä Tarja Arolle että Arja Krookille. Oppilaan mieltymysten mukaisesti on käytetty niin sähköpostia kuin puhelintakin.

Yksilöopetuksen lähtökohtana on aina kunkin opiskelijan henkilökohtaiset tarpeet. Aron mukaan se haastaa myös opettajan, sillä opetus ei voi edetä valmiin kaavan mukaisesti. Kokenut opettaja hallitsee sisällön niin hyvin, että pystyy havaitsemaan ongelmakohdat ja tarttumaan niihin. Käytännössä matematiikassa tämä tarkoittaa sitä, että jos opiskelijalla on iso aukko jossain asiassa, voidaan ottaa aikalisä, käydä asia uudelleen läpi ja palata sitten alkuperäiseen tehtävään.

Myös Krook korostaa sitä, miten erilaista eteneminen on. Yksilöopetuksessa ehtii selittämään asiat opiskelijalle yksityiskohtaisemmin, kun hänelle on enemmän aikaa:

– Kaikkein upeinta on se, että pystyy heti tarttumaan niihin kohtiin, joissa opiskelija tarvitsee apua.

Juttu jatkuu kuvan alapuolella.

liitutaulu.jpgLukot auki ja luovuus valloilleen

Asiasisältöjen lisäksi yksilöopetuksessa tärkeää on opiskelijan kannustaminen tasosta riippumatta. Suurin este oppimiselle on se, ettei usko omiin kykyihinsä. ”Mä en osaa mitään”-mentaliteetti pitäisi opetella jättämään taakse, jotta opiskelumotivaatio löytyisi.

– Opetus on usein virheellisten mielikuvien purkamista, Arja Krook kuvailee.

Äidinkielessä ylioppilaskirjoituksista voi kasvaa opiskelijan mielessä iso, pelottava möykky. Sitä lähdetään yksilöopetuksessa sitten avaamaan: mikä on ylioppilaskoe ja miten aineistoa voi lähestyä. Kun opiskelijalle näytetään konkreettisesti ja yksinkertaisesti, miten vastataan, ei koe olekaan enää mörkö.

Opiskelijan lukko saattaa olla yksikertaisesti oma ennakkoluulo. Pitää vain löytää se avain, jolla saadaan luovuus käyttöön.

– Kun lukosta päästään yli, voikin löytyä hurjasti verbaalista lahjakkuutta. Jokaisella on kyky ilmaista itseään, Krook uskoo.

"Epätäydellisyyttä siedettävä"

Monelle voi lukion alussa tulla myös hyvän oppilaan kriisi, jos numerot laskevat yhtäkkiä yläkoulun todistuksesta. Sekään ei ole maailmanloppu.

– Tällaiset oppilaat joutuvat opettelemaan oman epätäydellisyytensä sietämistä. Se voi olla monelle iso juttu, ettei opikaan heti jokaista asiaa helposti, Tarja Aro pohtii.

Yksilöopetuksessa myös opettaja pääsee haastamaan itseään. Tunnit täytyy suunnitella erityisen hyvin juuri kutakin opiskelijaa varten, huomioiden kunkin henkilökohtaisen tason. Oppilaidensa kanssa Krook on saanut lukea myös yliopiston pääsykoekirjoja. Ruotsia äidinkielenään puhuvien kanssa myös oma ruotsinkielen taito on kehittynyt, kun oppilaat ovat valmistautuneet suomen ylioppilaskirjoituksiin.

Myös päivätyöhön koulussa on voinut ammentaa TutorHousella opettamisesta. Aro kertoo saaneensa tutor-tuntien myötä suuria oivalluksia matematiikan osaamisen puutteista ja siitä, mitkä asiat ovatkin yllättävän haastavia opiskelijoille. Silloin myös luokkahuoneessa voi panostaa näihin asioihin. Se auttaa omassa työssä lukion opettajana.

Tärkeintä on oppiminen

Opiskelun taito on molempien opettajien mielestä se tärkein asia. Työssään he saavat seurata, kuinka oppilas pikkuhiljaa pääsee omille siivilleen ja oppii, miten matematiikkaa tai äidinkieltä kannattaa opiskella

– On ihana nähdä, kun oppilas yhtäkkiä huomaakin osaavansa ja suhtautuminen opiskeluun muuttuu ihan toisenlaiseksi, Tarja Aro listaa yksilöopetuksen parhaita puolia.

Opettaja on auttaja, ohjaaja ja rinnalla kulkija, mutta jossain vaiheessa pallo siirtyy opiskelijalle ja hän alkaa pärjätä omillaan. Tämä näkyy myös oppilaiden konkreettisten tavoitteiden täyttymisessä, kun esimerkiksi reputettu ylioppilaskoe menee seuraavalla kerralla läpi kirkkaasti. Nämä onnistumiset antavat opettajallekin valtavasti iloa.

JÄTÄ YHTEYDENOTTOPYYNTÖ

Lue lisää aiheesta: Oppiminen ja motivaatio, Opettajilta