« takaisin blogin etusivulle

Riku Lamminen: Online-opetus auttoi matematiikassa

30.11.2014  |  Kuukauden oppilaat

Riku Lamminen Riku Lamminen osallistui matematiikan tehtävien neuvontapalveluun. Online-opetus tuki opetusta, jota helsinkiläinen lukiolainen sai koulussa.

Kuka olet ja mitä lukioita käyt?
”Olen Riku Lamminen, lukion 2. luokkalainen ja käyn Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulua. Tavoitteenani on käydä lukio kolmessa vuodessa loppuun. Lukion jälkeiset ratkaisut ovat vielä avoinna, mutta yksi mahdollisuus on, että tavoittelemani opiskelupaikka liittyy talousalaan.”

Miksi olit yhteydessä TutorHouseen?
”Se taisi tapahtua runsas vuosi sitten syksyllä. Pitkän matematiikan ensimmäinen kurssi oli takana ja saamani arvosana oli aivan jotain muuta, mitä tavoittelin. Ennen lukion alkua olin asettanut matematiikassa tavoitteeksi arvosanat välillä 7-8. Mutta ensimmäisestä kurssista saamani tulos ei missään nimessä tyydyttänyt.”

Miksi juuri matematiikan tehtävien neuvontapalvelu?
”Tajusin heti ensimmäisen kurssin jälkeen, että lukion matematiikka olikin paljon vaikeampaa. Ymmärsin, että matematiikka ei jatkossa suju niin helposti kuin yläkoulussa."

"Heräsi ajatus, että lukio-opintojen ja oman itsenäisen opiskelun rinnalle piti saada jostakin vielä lisäsparrausta matematiikan tehtävien tekemiseen."

"Muistaakseni äiti on oli nähnyt netissä ilmoituksen TutorHousen palveluista. Opettajan online-apu matematiikan tehtäviin iltaisin kiinnosti, koska opettajan neuvot sai netin kautta helposti kotiin."

"Päätin osallistua palvelun kokeilujaksoon, joka kulki päivälukion 2. jakson rinnalla.”

Miten palvelu toimii käytännössä?
”Hahmotin nopeasti, miten minun ja TutorHousen matikan open välinen työnjako toimi. Päivällä lukiossa oli matematiikkaa ja iltaisin omatoimista opiskelua ja tehtävien tekemistä. Ja tarvittaessa otin web-linkin kautta kuvayhteyden TutorHousen Esa-opettajan iltaisin."

"Ennen live-yhteyttä opeen tein ensi kaikki ne matematiikan kotitehtävät ja muutkin tehtävät, jotka osasin. Kun juutuin ratkaisuyrityksessä, kertasin kirjasta ensin teoriaa. Jos asiasta ei senkään jälkeen avautunut, otin live-yhteyden opettajaan. Näytin opelle tehtävän ja ratkaisuyritykseni. Opettaja esitti sitten minulle kysymyksiä ja tarjosi vinkkejä tehtävien ratkaisuihin, tarvittaessa piirtämällä."

"Tein tehtävän loppuun keskustelujemme jälkeen itsenäisesti”

Kuinka usein olet palvelua käyttänyt?
”Viime syksyn lukion toisen jakson kestäneen kokeilun jälkeen olen käyttänyt matematiikan tehtävien neuvontapalvelua jokaisen pitkän matematiikan kurssin aikana."

"Tehtävien tekemiseen tarvittavien opettajan vinkkien tarve on vaihdellut. Esimerkiksi Geometria-kurssin aikana käytin palvelua todella usein. Sen sijaan Analyyttisen geometria –kurssin aikana en ollut opeen usein yhteydessä ”
 
Millaisia tuloksia olette saaneet aikaan?
"Luulen, että ilman TutorHousen open sparrausta matematiikka olisi ollut huomattavasti vaikeampaa. Nyt matikassa on mennyt hyvin. Kurssiarvosanat ovat olleet 7-8 välissä. Yhdestä kurssista tuli jopa 10."

"Ja opelta on samalla voinut live-yhteyden aikana kysäistä myös muitakin asioita, joita ei ole tunnilla tajunnut”

Mitkä ovat omat kokemuksesi matikan neuvontapalvelusta?
"Nyt on alkamassa lukion kolmas jakso. Jatkan palvelun käyttämistä samaan tapaan kuin aiemmin. Ja terveiset kaikille niille, jotka miettivät palvelun kokeilemista. Minun osaltani se on kyllä kannattanut ja toiminut hyvin.”

Lataa ilmainen opiskelutekniikkaopas!