« takaisin blogin etusivulle

Matematiikan online-opiskelu haastaa vanhemmat - nuorille helppoa

16.10.2013  |  Opiskelutekniikka, Opettajilta

online-opetus_fb.png
Online-opetus voi olla opettajille ja vanhemmille suurempi jännityksen aihe kuin nuorille, jotka ovat kasvaneet netin käyttöön lapsesta lähtien, TutorHousen matematiikan opettaja Esa Ruotsalainen kertoo.

Lukiolaisten matematiikan tehtävien neuvonta online-yhteydellä Skypessä on haastanut muuttamaan omia ennakkokäsityksiäni paljon enemmän kuin kuvittelinkaan.

Ennakkokäsitykseni online-neuvonnan kliinisyydestä ja merkittävästä erosta esimerkiksi tavalliseen ”kasvotusten” tapahtuvaan neuvontaan joutuivat ensimmäiseksi romukoppaan. Matematiikan opiskelu helpottui.

Yhteys oppilaaseen syntyy heti


Skype-opetuksen online-neuvonnassa opettaja näkee kameran välityksellä oppilaan kasvot/tehtävät omalla tietokoneellaan. Vastaavasti oppilas näkee omalla tietokoneellaan opettajan ja hänen kirjoituksensa valkotaululle.

Aito yhteys näköpuhelussa oppilaaseen syntyy heti. Videopuhelun kuvan- ja äänenlaatu ovat erinomaisia. Vaikka oppilas puhuu tietokoneen päätteellä ja näyttää tehtäviä kameralle, kommunikoinnin intensiivisyys on täysin samanlaista kuin silloin, kun oppilas on fyysisesti pöydän ääressä saamassa neuvontaa ja opetusta. Kahdenvälinen vuorovaikutus toimii loistavasti.

Hauskana havaintona voi jälkikäteen todeta, että tänään sillä ei ole enää merkitystä, mitä kanavaa kautta tarjoan opetusta/neuvontaa: luokassa, video-opetuksen tai varsinaisen lähiopetuksen keinoin. Varsinainen opetus tai läksyneuvonta on sinällään samanlaista. Valitut metodit riippuvat sitten oppilaan asenteesta, motivaatiosta, lähtötasosta ja asetetuista tavoitteista.

Oppilaan ilme kertoo, missä mennään


Lapsille ja nuorille verkossa olo on paljon arkipäiväisempää ja läheisempää kuin opettajille. Koska esimerkiksi Skypeä käytetään koko ajan kavereiden kanssa, sen käyttäminen läksyneuvonnassa sujuu heiltä kuin tanssi.  Nuoret esittävät kameran välityksellä kysymykset opettajalle. He näyttävät tehtäviään, ihmettelevät ja tuskailevat. Kamera kertoo myös opettajan kannalta tarkkaa tietoa siitä, kuinka hyvin opettajan vinkit ja selitykset menevät perille. '

Oppilaan ahdistus, epätietoisuus, alkava oivallus tai onnistumisesta kertova hymy tai huuto ”Yes” viestii hyvinkin tarkasti siitä, missä vaiheessa neuvonnassa mennään.

Opettajan näkökulmasta online-opetus tukee oppilaan opiskelua ainakin kahdella tavalla. Ensinnäkin oppilas saa apua juuri silloin, kun tarvitsee. Kotitehtävien tekoon varattu aika ja opettajan välitön apu ongelmatilanteisiin lisää motivaatiota ja uskoa omiin kykyihin.

Jatkuvuus kovaa valuuttaa matematiikassa

Matematiikassa tärkeää on paitsi hahmottaa tehtävä oikein, myös yrityksen ja erehdyksen kautta oppia oikeita menetelmiä ratkaisun löytämiseen.

Toiseksi läksyjen teon ajoittaminen Skype-tuntien aikaan tukee oppilaan ajankäytön hallintaa. Säännöllisyys, määrätietoisuus ja jatkuvuus kun ovat kovaa valuuttaa matematiikan maailmassa matkaavalle nuorelle.

Oppilaille online-opetus Skypessä näyttää siis olevan arkipäivää. Suurin este tämän virtuaalisen kanavan hyödyntämiselle taitavat olla vanhoihin tapoihin pinttyneet opettajat ja vanhemmat.  

Esa Ruotsalainen
Matematiikan ja fysiikan opettaja
TutorHouse

Lataa ilmainen opiskelutekniikkaopas!