« takaisin blogin etusivulle

Miten motivaation portaat parantavat opiskelumenestystä?

04.03.2014  |  Oppiminen ja motivaatio, Opettajilta

A group of young students taught by male teacher in a private tutoring session.TutorHousen laaja-alainen erityisopettaja Anne  Hällfors kertoo, mitä opettaja voi tehdä innostaakseen erilaisia oppilaita oppimaan. Into opiskeluun ilmenee eri tavoin eri ihmisillä.

Nykyään opettaja ei pelkästään opeta sisältöjä vaan on innostaja, motivoija ja asiantuntija, johon opiskelija voi turvautua halutessaan.  Oppijaa ei jätetä yksin vaan opettaja pyrkii  tunnistamaan ne nuoret, jotka eivät ole motivoituneet koulutyöhön.


Miten opettaja sitten tunnistaa ne opiskelijat, jotka tarvitsevat motivoimista? Huonot arvosanat ja kehno koulumenestys kertovat vain osan totuudesta.  Usealla voi olla myös kyvyttömyyttä asettaa tavoitteita ja suunnitella omaa oppimista.  Opiskelija ajattelee oppimisen olevan jotain sellaista, johon hän itse ei voi kovinkaan paljoa vaikuttaa. Taustalla on myös oletuksia omista kyvyistä ja lahjakkuudesta.

Oppiaineiden sisältöjen lisäksi opettajan kannattaa kiinnittää huomiota siihen millaisia tavoitteita opiskelija asettaa itselleen ja minkälaisia lopputuloksia hän haluaa.

Onko opiskelijalle tärkeää oppiminen ja ymmärtäminen vai menestyminen – vai molemmat? Näiden asioiden selvittäminen ennen opetusta motivoi opiskelijaa ja opettajaa. Opettaja voi kysellä, mihin opiskelija pyrkii sen sijaan että mittaa motivaation tasoa. Opiskelija voi tavoitella useita eri asioita, ja motivaatio voi olla myös oppiainekohtaista.

Tunnista motivaation eri muodot


On tärkeää tunnistaa ja havaita eri tavoin motivoituneet oppijat, joiden tulee saada oikeaan aikaan tukea koulukäyntiin ja oppiaineisiin.

Huoltaja, opettaja tai opiskelija itse saattaa huomata motivaation laskua, tyytymättömyyttä itseen tai omiin oppimistottumuksiinsa. Pienikin tukeminen ja ohjaus hyödyttää opiskelijaa tässä vaiheessa. Opiskelijan oma tyytymättömyys oppimiseen on hyvä lähtökohta muutokselle.

Pienryhmässä ja yksilöopetuksessa on helppoa ohjata opiskelijaa tunnistamaan oma opiskelumotivaatio.

Yksilöllinen ohjaus saattaa parhaimmillaan auttaa myös niitä opiskelijoita, jotka ovat sitoutuneita opiskeluun, mutta alttiita uupumiseen. Oppiminen  edellyttää ymmärrystä omista tavoitteista ja siitä, että kouluarvosanat eivät ole keskeisin asia opiskelussa.

Yksilöopetus voi ohjata opiskelijaa suuntautumaan enemmän oppimiseen ja ymmärtämiseen kuin arvosanojen metsästykseen. Myös hyvät ja menestyvät opiskelijat hyötyvät motivoinnista.

Jos olet tyytymätön joihinkin opiskeluun liittyviin asioihin, tee näin:

* mieti, mitä haluat muuttaa!
* Seuraavaksi visualisoi tai kirjaa näkyviin mitä kaikkea hyvää seuraa tästä muutoksesta.
* Määritä seuraava konkreettinen askel ja tee se.
* Etene askel kerrallaan.
* Varaudu myös takapakkeihin ja mieti jo etukäteen mitä teet silloin.

Ja näissä ”motivaation portaissa” voit käyttää apuna oppimisen asiantuntijaa, joka ymmärtää juuri sinun tavoitteitasi ja tapaasi oppia.

Anne Hällfors
TutorHousen opiskelutekniikoihin erikoistunut erityisopettaja

Lue muita opiskelumotivaatioon liittyviä blogikirjoituksia täältä!

Haluaisitko parantaa opiskelumotivaatiotasi?

Pyydä maksuton opetustarpeen kartoitus