« takaisin blogin etusivulle

Mihin matematiikkaa tarvitaan ja miten motivoitua sen opiskeluun?

17.11.2017  |  Oppiminen ja motivaatio, Lukio

Mihin tarvitaan pitkää matematiikkaa?

”Mihin matikkaa muka tarvitaan oikeassa elämässä?” Tähän kysymykseen lienee jokainen matematiikan opettaja törmännyt uransa aikana. Matematiikkaa on kuitenkin kaikkialla ympärillämme – tärkeää opetuksessa onkin sitoa teoria käytäntöön.

Toisinaan oppilaiden on hankala löytää motivaatiota matematiikan opiskeluun. Suurin syy on se, ettei kaavoista ja laskuista aina heti näe, mikä niiden hyöty on käytännön elämässä. Ilmiö on varsin tuttu Matemaattisten Aineiden Opettajien Liiton MAOL ry:n puheenjohtaja Leena Mannilalle. Mannila on toiminut matemaattisten aineiden opettajana vuodesta 1990 ja opettaa nykyisin pitkää matematiikkaa ja fysiikkaa Eurajoen lukiossa.

– Tietysti matematiikka onkin välillä vaativaa ja teoreettista, Mannila myöntää. Hän kuitenkin muistuttaa, että jos opiskelija ymmärtää, mihin matematiikkaa tarvitaan, on helpompi motivoitua opiskeluun. Tietotekniikan myötä matematiikan sovellusmahdollisuudet ovat laajentuneet ja esimerkiksi Suomen teknologiateollisuuden kehittyminen on pitkälti riippuvaista osaavasta työvoimasta.

Mannila painottaa, että matematiikka on kumuloituva aine eli siinä uudet asiat rakentuvat vanhan osaamisen päälle. Perustan on oltava kunnossa, jotta uuden oppiminen on mahdollista. Mikäli oppilaalla jää aukkoja osaamiseen, syntyy helposti negatiivinen kierre. Jos esimerkiksi yhtälönratkaisun ymmärtäminen on jäänyt epäselväksi, ei eteneminen onnistu pitkälle. Silloin sitä tulee lyöneeksi päätä seinään turhautuneena, motivaatio hiipuu ja matematiikka tipahtaa suosikkioppiaineiden listan hännille.

Lue myös tämä: 7 vinkkiä lukion matematiikkaan

Matematiikasta on hyötyä, vaikkei matemaattiselle alalle tähtäisikään

Matematiikan opiskelun hyödyistä puhuttaessa nousee usein esiin juuri matemaattisen ajattelun kehittyminen. Mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa?

– Matemaattinen ajattelutapa liittyy mielestäni loogiseen päättelyyn: pyritään löytämään järkevä ratkaisu. Matikassa on hyvin selkeä rakenne ja tehtävät koulivat ongelmanratkaisuun. Se on taito, jota voi hyödyntää myös muissa asioissa kuin matematiikassa, Mannila selittää.

Usein oivallus matematiikan tärkeydestä tulee vasta koulun penkiltä päästyä. Mannila on paljon yhteydessä entisiin oppilaisiinsa, joista moni on tullut lukion jälkeen kertomaan, kuinka on vasta jälkikäteen ymmärtänyt, mikä matemaattisen ajattelun merkitys onkaan. Toisinaan pitkästä oppimäärästä lyhyeen vaihtaneita on päätös saattanut harmittaa.

Lue myös tämä: Pitkä vai lyhyt matematiikka? Ota huomioon nämä 5 asiaa!

Missä ammateissa matematiikkaa sitten oikein tarvitaan?

Matematiikkaa tarvitaan monessa työssä sekä opiskelujen aikana, ei vain luonnontieteellisillä aloilla. Mannilan entisistä opiskelijoista löytyy hyvin monipuolisille aloille päätyneitä ja matematiikkaa on tarvinnut moni graafisesta suunnittelijasta sairaanhoitajaan. Moni on vielä lukiossa kuvitellut, ettei tule pitkää matematiikkaa koskaan tarvitsemaan, mutta siitä onkin ollut yllättävissä tilanteissa hyötyä.

Yliopisto-opinnoista haaveilevan kannattaa myös muistaa, että useimmiten opintoihin kuuluu tilastollisten menetelmien kursseja. Pitkä matematiikka ei ole välttämättömyys, mutta matemaattinen hahmotuskyky, pitkäjänteisyys sekä positiivinen suhtautuminen matikkaan auttavat kyllä asioiden oivaltamisessa.

Onnistumisten myötä rakentuva itseluottamus onkin hänen mukaansa todella tärkeää. Usein lapsille ja nuorille saattaa tulla vanhemmilta viesti, ettei suvussa ole matikkapäätä ja vanhemmat tulevat siirtäneeksi huonot kokemuksensa matematiikasta seuraavalle sukupolvelle. Lahjakkuus on Mannilan mukaan kuitenkin vain hyvin pieni osa kokonaisuudesta.

– Paljon tärkeämpää on töiden tekeminen: sinnikkyys palkitaan matematiikan opiskelussa! Mannila muistuttaa.

Lataa ilmainen opiskelutekniikkaopas

Kuva: Unsplash

Luetuimmat kirjoitukset

Tilaa uusimmat blogikirjoitukset sähköpostiisi.