« takaisin blogin etusivulle

Toimiiko pienryhmäopetus netissä? Online-opetus kasvaa!

22.11.2018  |  Oppiminen ja motivaatio, Yläkoulu

matematiikka.png

Erilaiset verkkoneuvottelut ovat monella työpaikalla arkipäivää. Koulumaailmassa online-opetuksesta tulee silti edelleen mieleen itsenäisesti suoritettavat kurssit tai verkkoluennot, jotka saatetaan katsoa vasta jälkikäteen. Ne antavat toki opiskelijalle vapauden katsoa luennot juuri silloin, kun hänelle itselleen sopii, mutta mahdollisuutta vuorovaikutukseen opettajan ja ryhmän välille ei juurikaan synny.

Olemme tarjonneet jatkuvasti yhä enemmän online-pienryhmäopetusta yksityisopetuksen rinnalla. TutorHousen opettajat ovat opettaneet yksityisoppilaita Skypen kautta jo vuosia. Kysyntää pienryhmille oli kuitenkin myös muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Olimmekin siis mielekkään haasteen edessä: kuinka tuoda pienryhmäopetus verkkoon siten, että sen laatu säilyy yhtä erinomaisena kuin tähänkin saakka?

Pienryhmäopetuksen parhaita puolia ovat vertaistuki ja toisilta oppiminen sekä mahdollisuus yksilöllistää opetusta kunkin oppilaan toiveiden mukaisesti. Näistä ei online-lähiopetuksessakaan haluttu tinkiä.

Tekniikka luo tietysti pohjan verkko-opetukselle, mutta ei ole keskeisin asia. Riittää, kun tietokoneessa on tarvittavat ominaisuudet ja että se toimii luotettavasti. Kun nämä asiat ovat kunnossa, on loppu opettajan ammattitaidosta ja mielikuvituksesta kiinni.

Aktivoiva opetus saa jokaisen oppilaan osallistumaan

TutorHousen käytössä oleva oppimisympäristö on nykyaikainen ja mahdollistaa erilaisia vuorovaikutuksen tapoja. Perinteisen web-kamerakuvan, äänen ja chatin lisäksi oppilaat voivat lähettää myös somesta tuttuja ”reaktioita” opettajalle ja muulle ryhmälle. Opettajan apuna on myös dokumenttikamera, joka helpottaa tehtävien näyttämistä ja esimerkkien laskemista.

Eniten verkko-opetuksessa vanhempia tuntuu huolestuttavan se, miten lapsi tai nuori jaksaa keskittyä tunnin ajan eikä esimerkiksi vain seikkaile muilla sivuilla, kun oppitunti pyörii toisella välilehdellä. Petri Kuukkanen, yksi TutorHousen online-opettajista, on kuitenkin vakuuttunut siitä, että oppilaat kyllä ovat hereillä.

 Kyselen heiltä suoraan, kuinka hyvin he pysyvät mukana, Kuukkanen kertoo. Näin hän voi varmistaa, että oppilaat seuraavat tuntia ja toisaalta myös pysyvät kärryillä.

Kuukkanen on opettanut matikan online-ryhmää koko edellisen syksyn ja oppilaat ovat ottaneet uudenlaisen oppimismuodon haltuun hienosti.

Melkein kaikki oppilaat osallistuvat oma-aloitteisesti keskusteluun ja ovat todella hyvin mukana tunnin ajan. Hiljaisempia oppilaita pyrin aktivoimaan osoittamalla kysymykset suoraan heille, Kuukkanen sanoo. Chatin kautta kynnys kysymysten esittämiseen voi olla toisille oppilaille jopa matalampi kuin isossa luokkahuoneessa.

Oppitunnit rakentuvat useimmiten oppilaiden esittämien aihetoiveiden ja kysymysten perusteella. Niitä oppilaat lähettävät Kuukkaselle WhatsAppin kautta joko etukäteen tai tunnin aikana. Valokuva kirjan tehtävästä on helppo napata kännykällä ja lähettää opettajalle.

Uusimpana palveluna olemme kehittäneet lukiolaisten kurssikohtaiset kertausryhmät. Vastaavaa online-lähiopetusmuotoa käytämme myös TutorHousen Digiluokka-opetuspalvelussa, jossa on mukana oppilaita jo yli 80:stä lukiosta. Kurssikohtaisiin pienryhmiin lukiolaiset voivat ilmoittautua itse, Digiluokkaan he voivat osallistua lukionsa rehtorin ilmoittamina.

TUTUSTU LUKIOLAISTEN ONLINE-PIENRYHMÄKURSSEIHIN

Kuva: Unsplash

Luetuimmat kirjoitukset

Tilaa uusimmat blogikirjoitukset sähköpostiisi.