« takaisin blogin etusivulle

9.-luokkalainen Ronja: ”Online-matikkaluokassa on helppo keskittyä!”

31.01.2018  |  Kuukauden oppilaat

ronja_r.png

Kun äiti ehdotti yhdeksäsluokkalaiselle Ronja Riikoselle online-matikkaluokkaan osallistumista, lähti hän ennakkoluulottomasti mukaan. Koska opiskelu ja matematiikka olivat muutenkin mieluisia, lisäopiskelu kuulosti Ronjan mielestä hyvältä. Ronja onkin yksi yläkoululaisten online-matikkaluokan ensimmäisistä oppilaista.

Online-opetuksella on monen mielessä edelleen negatiivinen kaiku ja se herättää liudan kysymyksiä – miten tekniikka pelaa ja palveleeko netin kautta tapahtuva opetus todella oppimista. Viime syksystä lähtien TutorHousella opiskellut Ronja kuitenkin vakuuttaa, ettei online-opetus ole hankalaa.

– Minutkin yllätti se, ettei online-kurssimuoto ollutkaan niin vaikeaa ja kaikki on sujunut hyvin. Käyttäminen on helpompaa kuin oletin ja opetus on hyvää ja toimivaa, Ronja kuvailee.

Erityisesti vanhempia saattaa mietityttää, miten yläkoululainen jaksaa keskittyä opetukseen koneen äärellä. Ronjan mielestä keskittyminen on ollut helppoa.

– Asennoidun siihen samalla tavalla kuin muuhunkin opetukseen. En oikeastaan edes halua lähteä pois muille sivuille surffailemaan, kun kuitenkin online-matikkaluokassa käydään mielenkiintoisia aiheita, hän kertoo. Toisaalta siitä on Ronjan mielestä hyötyä myös tulevaisuutta ajatellen:

Kyllähän lukiossa tullaan tekemään paljon koulujuttuja läppärin kanssa, joten minusta siihen on ihan hyvä tottua.

Erityisesti online-matikkaluokasta on Ronjan mielestä apua silloin, kun itsellä on jotain vaikeita tehtäviä, joihin kaipaisi apua. Mitä tunnilla sitten oikein tehdään?

– Ensin opettaja yleensä kyselee, onko meillä toiveita aiheista. Joskus joku meistä oppilaista on lähettänyt etukäteen tehtäviä, joita haluaisi käydä läpi. Minäkin olen saattanut lähettää tunnin alussa tehtäviä WhatsAppin kautta, Ronja kertaa. – Jos kenelläkään ei ole toiveita, niin opella on sitten joku valmis teema tunnille.

Online-matikkaluokan oppilaat ovat kotoisin eri puolilta Suomea ja yläkoulussa käydään asioita välillä hyvinkin eri tahtiin. Ronjan mielestä on kuitenkin ollut mielenkiintoista nähdä, millaisia tehtäviä muut oppilaat ehdottavat ja mitä he käyvät eri kouluissa. Asioihin ehditään myös syventyä.

Opettaja käyttää opettaessaan esimerkiksi web-kameraa ja mikrofonia, näytön jakoa sekä dokumenttikameraa. Oppilaat ovat kuitenkin mieltyneet chatin käyttämiseen. Ronjan mielestä se voi olla helpotus jollekin ujommalle nuorelle.

– Jos olisin vaikka itse yhtään ujompi, niin saattaisi olla hankala lähteä jonnekin kurssille. Tunneilla kaikki ei välttämättä uskalla viitata, vaikka tietäisivätkin vastauksen. Chatissa se voi olla helpompaa ja ehkä se rohkeus voisi siirtyä sitten kouluunkin, Ronja pohtii.

Parasta opetuksessa on se, että opettaja vastaa mielellään kaikkiin kysymyksiin, vaikka ne eivät juuri sillä hetkellä käytävään asiaan liittyisikään.

– Olen kyllä tykännyt online-matikkaluokasta tosi paljon. Vaikka en ole ikinä nähnyt opettajaa livenä, niin kyllä hänestä välittyy, että hän on hyvä ope ja kiinnostunut siitä, mitä me halutaan oppia.

Lue myös online-matikkaluokan opettaja Petri Kuukkasen haastattelu täältä!

Online-matikkaluokat yläkoululaisille

Lue lisää aiheesta: Kuukauden oppilaat