Tutorhouse maksuton opetustarpeen kartoitus
« takaisin blogin etusivulle

Koulutyön ei tarvitse keskeytyä koronan vuoksi - online-lähiopetus yksi vaihtoehto

06.03.2020  |  Ajankohtaista

online-opetus (1)

Jos koulun oppilaita joutuisi karanteeniin, heidät voitaisiin pitää mukana opetuksessa ja kouluyhteisössä modernin virtuaaliopetuksen avulla, kertoo Tutorhousen toimitusjohtaja Pekka Impiö.

Koronavirus herättää perheissä vakavaa huolta monesta syystä. Yksi huolenaihe on koulutyön mahdollinen keskeytyminen nuoren sairastumisen ja kotiin eristämisen takia. Nuori jäisi tällöin opetuksen ja kouluyhteisön ulkopuolelle.

Tämän kaltaisten tilanteiden ratkaisemiseen on tarjolla vuorovaikutteinen online-lähiopetusmalli, jota hyödyntämällä koulusta eristetyt nuoret pysyisivät mukana koulun opetuksessa ja kaveriyhteisössä. Online-lähiopetuksessa nuoret osallistuvat tunneille videoyhteyden välityksellä.

Tätä opetusmallia on aiemmin hyödynnetty muun muassa sisäilmaongelmista kärsineiden lukiolaisten opetuksessa.

Online-lähiopetuksen malli auttoi lukioyhteisöä Lohjalla

Tutorhousen online-lähiopetuspalvelu Digiluokka oli mukana ratkaisemassa paikallista opetuksen haastetta Lohjalla vuonna 2018. Lohjan yhteislyseon lukiossa sisäilmaongelma pakotti osan lukiolaisista jäämään kotiin oireilun takia.

Pahimmassa tapauksessa lukiolaiset olisivat joutuneet opiskelemaan yksin kotona ”kirjekurssimaisesti” jopa vuoden, aina lukion väistötilojen valmistumiseen saakka.

Lukiolaisten vanhemmat olivat huolissaan, sillä yksinopiskelu olisi hidastanut yo-kirjoituksiin tarvittavan osaamispohjan luomista.

Kotiin jääneille ryhmäopetusta videoneuvottelumaisesti

Lohjan yhteislyseon lukion ratkaisu huonosta sisäilmasta oireileville opiskelijoille oli moderni ja yksinkertainen. Heille järjestettiin eri lukioaineista online-lähiopetusta Digiluokan kautta elokuusta 2018 aina kevään 2019 alkuun.

Opiskelijat olivat fyysisesti kotona, mutta he tapasivat toisensa Digiluokan lukiokursseilla päivittäin sovittuina ajankohtina. Lukiokurssit käytiin läpi opettajan johdolla. Opiskelijat tekivät online-opetuksessa ryhmätöitä, keskustelivat ja osallistuivat aivan kuten tavallisessa luokkaopetuksessakin.

Helsingin yliopisto: online-lähiopetus ei eroa tavallisesta luokkaopetuksesta

Helsingin yliopisto tutki online-lähiopetuksen toimivuutta runsaat kaksi vuotta. Tutkimuksen tulokset raportoitiin joulukuussa 2019. Tutkijat Liisa Ilomäki ja Minna Lakkala vahvistivat, että Digiluokan online-lukiokursseilla opiskelussa ei ole suuria eroja verrattuna tavalliseen luokkaopiskeluun.

Heidän mukaansa Digiluokassa oppii joitakin asioita, kuten vieraan kielen puhumista, jopa paremmin. Haasteena oli taas vuorovaikutteisuuden monipuolistaminen, aivan kuten tavallisessakin luokassa.

Opiskelijat ja opettajat kiittelivät luokan työrauhaa, koska hälinä ei enää haitannut keskittymistä. Tutkimuksen mukaan 91 prosenttia opiskelijoista suosittelisi opetusta kavereilleen.

Tutkimuksessa todettiin myös, että tekniikka toimi. Online-luokkaan eli videoneuvotteluyhteisöön saavuttiin helposti linkkiä klikkaamalla, ilman erillisten ohjelmien asentamista. Kotoaan online-lähiopetusluokkaan osallistuvat opiskelijat tarvitsivat vain tavallisen tietokoneen, nettiyhteyden ja web-kameran.

Vuorovaikutteinen online-opetus yksi ratkaisumahdollisuus

Digiluokka on Tutorhousen kehittämä ja vuonna 2017 lanseeraama lukion omaa opetusta täydentävä online-lähiopetuksen malli. Palvelun kautta lukiolaiset voivat opiskella online-lähiopetuksessa niitä kursseja, joita heidän oma koulunsa ei voi järjestää.

Digiluokan opettajat työskentelevät opetusstudiosta. Opiskelijat osallistuvat Digiluokan kursseille netin välityksellä sovittuina ajankohtina eri puolelta Suomea. Digiluokan lukioille suunnattuja online-lähiopetuskursseja on hyödyntänyt jo lähes 100 lukiota.

Mikäli koronavirus leviäisi paikallisesti jossakin koulussa, joutuisi se sulkemaan ovensa ja nuoria jäisi sankoin joukoin kotiin itseopiskelutehtävien varaan. Jos näin kävisi, vuorovaikutteinen ja yhteisöllinen opetusmalli tarjoaisi yhden ratkaisuvaihtoehdon kotiin jääneille oppilaille.

 

Pekka Impiö

Toimitusjohtaja

Tutorhouse Oy

 

Kysy lisää:

Jukka Oksa

Tutorhousen Digiluokan palvelujohtaja

jukka.oksa@tutorhouse.fi

0400 909 055

Jätä yhteydenottopyyntö