
Pieni oppilas tulee innokkaana, oppimishaluisena ja uteliaana kouluun ensimmäisenä koulupäivänään. Hän on ylpeä koulurepun omistaja, joka pakkaa laukkuunsa huolellisesti opettajaltaan saamansa koulukirjat, vihot, kynät ja kumit. Miten tämä into ja oppimisen uteliaisuus pystytään säilyttämään läpi lapsen koulupolun? Siinäpä tärkeä kysymys!
Ei liene yllätys, jos lapsen ensimmäinen opettaja saa melkein sankarin sädekehän pienen oppilaan ranking-listalla. Ranking-listan huippusijoitus asettaa alkuopetuksen opettajalle ison vastuun. Innostava, kannustava ja lapsen oppimiseen uskova opettaja on varmasti parasta, mitä pienelle oppilaalle voi oppijana tapahtua.
Pienet koululaiset kehittyvät taidoissaan eri tahtiin. Jotkut osaavat lukea, kirjoittaa ja laskea kouluun tullessaan. Toiset puolestaan vasta opettelevat lukemisen, kirjoittamisen ja laskemisen perustaitoja. Opettajan usko lapsen kykyihin, taitoihin ja kehittymiseen oppimisen moninaisella saralla on pientä oppijaa vankkumattomasti kannustava tekijä.
Oppilaat haluavat palautetta oppimisestaan. Niin myös alakouluikäiset koulupolkunsa alkuvaiheessa olevat tulevaisuuden yhteiskuntamme rakentajat. He kiikuttavat opettajiensa, vanhempiensa, sisarustensa, mummiensa, vaariensa ynnä muiden tärkeiden avainhenkilöidensä nähtäväksi oppimisensa tuotoksia. Tuotosten saama vastaanotto ei ole yhdentekevää, sillä palautteista lapsi samalla rakentaa omaa kuvaansa oppijana ja opillisena pärjääjänä.
Peruskoulun ala-asteella luodaan kivijalkaa koko myöhemmälle koulunkäynnille paitsi tiedollisesti niin myös kokemuksellisesti.
Jokaisen lapsen oikeus on kokea opillista hyväksyntää omasta pärjäävyydestään. Onnistumisen kokemukset ilostuttavat, rohkaisevat ja ylläpitävät aitoa yrittämistä. Virheet ja epäonnistumiset kuuluvat välillä elämään. Oppimisessakaan vaikeudet eivät saa olla musertavia peikkoja, jotka tukahduttavat oppimisen iloa, vaan ennemminkin toimivat ponnistuspohjana eteenpäin.
Pienen tokaluokkalaisen sanoin: ”Yritän tehdä vaikeitakin tehtäviä ja, jos en osaa, kysyn opettajalta apua. Opettaja auttaa ja keksii keinoja, miten oppisin. Meidän luokka on hauska, kiva ja hyvä!”
Kuudesluokkalainen poika puolestaan toteaa, että ”Hyvä ilmapiiri, jossa ei ole huutamista, vaan rento tunnelma, jossa luokkakaveritkin inspiroivat opiskelemaan, on just parasta!”
Olisiko totuuden jyvä oppimisen motivaatiosta jo näissä lausahduksissa kiteytettynä...
Anne Elomaa
Erityisopettaja, psykologi
TutorHouse
Blogikirjoitus on julkaistu TutorHousen sivuilla ensimmäisen kerran 20.11.2012.
Apua niin koulutehtäviin kuin motivaation tukemiseen voi saada yksityisopetuksesta.
