« takaisin blogin etusivulle

Abi Jutta: "Kemian online-abikurssi auttoi hahmottamaan olennaisen"

19.10.2018  |  Kuukauden oppilaat

Jutta_KurppaKuukauden oppilas Jutta Kurppa osallistui kemian online-abikurssille, koska halusi lisävarmuutta ylioppilaskokeeseen valmistautumiseen. Ensimmäistä kertaa online-opetusta kokeillut Jutta koki kurssin toimivaksi ja sai kaipaamiaan neuvoja siitä, mihin yo-koevalmistautumisessa kannattaa keskittyä.

Raisiolainen abiturientti Jutta Kurppa, 18, kirjoitti kemian syksyn ylioppilaskirjoituksissa. Kokeeseen valmistautumisen tueksi hän osallistui TutorHousen viiden viikon mittaiselle online-abikurssille.

- Porin seudulla ei ollut tarjolla kemian abikursseja, joten aloin etsiä netistä eri vaihtoehtoja ja löysin TutorHousen. Mietin ja tutkiskelin hetken ja totesin, että tämähän voisi olla hyvä!

Ennen online-abikurssin alkamista Jutta odotti, pääsisi tekemään vanhoja yo-tehtäviä ja käymään niitä läpi opettajan johdolla.

- Mulla on ollut vahva kemia koko lukioajan, mutta halusin siihen tukea ja varmistusta. Odotin saavani tietoa siitä, mitä on olennaista kerrata, koska alan helposti opiskella pikkutarkkoja asioita. Haluan yrittää lääkikseen, jolloin kemia on yksi tärkeä aine, Jutta kertoo.

Online-pienryhmässä opiskelu sujui mutkattomasti

Online-pienryhmän oppilaat ja opettaja Outi Kylliäinen tapasivat verkko-oppimisympäristössä viikoittain kolmen tunnin ajan. Verkko-opetusta ensimmäistä kertaa kokeilleelle Jutalle kokemus oli myönteinen.

- Ensimmäisellä tunnilla opettaja jakoi meille tiedoston, johon hän oli aihepiireittäin koonnut selkeät kokonaisuudet, jotka yo-kokeessa tulisi osata. Hän oli myös merkannut sinne, mistä kursseista ja kirjoista kokonaisuuksiin liittyvät asiat löytyvät. Koin, että se oli tosi hyödyllistä ja loi kokonaiskuvaa, Jutta kuvailee.

- Tykkäsin siitä, että kokonaisuuksia käytiin paljon opettajajohtoisesti läpi. Oppimisympäristössä äänenlaatu oli hyvä ja opettaja pystyi esimerkiksi jakamaan meille dokumenttikameran näkymän. Sähköpostin kautta saatiin tehtäviä ja sitten oli SanomaPron työtila, josta löytyi muutama yo-koe.

Opetuskertojen välillä pienryhmän oppilaat kertasivat laskutehtäviä itsenäisesti ja valmistautuivat seuraavan tunnin teemaan. Se, että opettaja ja oppilaat olivat fyysisesti eri paikoissa ei haitannut opiskelua.

- Näkyi oma kuva ja kuului ääni, eli pystyi kysyä opettajalta eikä tarvinnut kirjoitella chattiin. Se oli mun mielestä mukavaa, tuntui kuin olisi ollut samassa tilassa opettajan kanssa, Jutta kertoo.

Nyt kemian ylioppilaskoe on jo takana päin. Miten kirjoitukset sujuivat?

 - Yo-koe meni hyvin. Siinä tuli vastaan paljon niitä asioita, joita kertasimme abikurssilla. Mulle jäi hyvä kokemus ja koin että kurssi oli tarpeellinen, abiturientti toteaa.

 

Ylioppilaskirjoitukset tulossa?

Lataa ilmainen lukusuunnitelmapohja yo-kirjoituksiin

Luetuimmat kirjoitukset

Tilaa uusimmat blogikirjoitukset sähköpostiisi.