Tutorhouse Pyydä yhteydenottoa
« takaisin blogin etusivulle

Aada sai pienryhmästä lisää itseluottamusta pitkän matikan opiskeluun

02.04.2019  |  Kuukauden oppilaat

Aada_MatikkaKertausMatematiikan kanssa kauan kamppaillut lukiolainen Aada sai kertausryhmästä kaipaamaansa tukea kurssisisältöjen oppimiseen. Pitkän matematiikan laskut ovat alkaneet sujua uudella tavalla, kun myös luottamus omaan osaamiseen on parantunut.

Musiikkilukiossa Vantaalla ensimmäistä vuotta opiskeleva Aada, 16, päätyi pitkän matematiikan kertausryhmään äitinsä suosituksesta. Vaikka muut kouluaineet sujuvat erinomaisesti, on matematiikka aina tuntunut Aadasta haastavalta. Hän halusi lisätukea opiskeluun ja erillisen kertaushetken, jonka aikana pystyi syventyä vain laskemiseen.

"Mulla on aika paljon musahommia koulussa ja sen ulkopuolella, mikä vie paljon aikaa. Olen tosi poikki, niin on kiva, kun on hetki, jolloin pystyn rauhassa opiskelemaan matikkaa", kertoo viulua, pianoa ja cembaloa soittava Aada. "On hyvä, että tulin tänne, koska muuten en varmaan opiskelisi matikkaa niin ahkerasti."

Pienryhmässä saa yksilöllistä ohjausta

4. jaksossa Aada on kerrannut MAA4-kurssin sisältöjä kerran viikossa. Arki-iltaisin kokoontuvassa pienryhmässä on viisi lukiolaista, joista jokainen voi työskennellä omaan tahtiin.

"Olen saanut koulusta listan tehtävistä, joita teen kertausryhmässä. Jos mä en osaa jotain, niin pienryhmän ope auttaa. Ryhmässä jokainen kysyy vuorollaan ja jos joku haluaa yhteisesti käsitellä jotain asiaa, niin se käydään taululla läpi. Ope myös kiertelee ja katsoo, jos tehtävissä on jotain korjattavaa", Aada kertoo.

Hän kokee, että pienen osallistujamäärän vuoksi apua on helpompi saada kuin koulun matikkapajoissa, joissa osallistujia voi olla useita kymmeniä.

Oppiminen vahvisti myös itseluottamusta

Pienryhmään osallistuminen näkyy Aadan mielestä hänen oppimisessaan siten, että uudet asiat ovat aiempaa helpompia ymmärtää ja myös vanhat asiat muistuvat kerratessa selkeästi mieleen.

”Täällä oppii tosi hyvin. Ei tule huono fiilis tai tyhmä olo, jos kysyy jotain. Koulussa saatetaan käydä jotkut asiat tosi nopsaa, mutta täällä ne käydään tosi perusteellisesti, vaihe vaiheelta.”

Omien taitojen kehittyminen on vaikuttanut myös hänen motivaatioonsa ja käsitykseensä itsestään oppijana:

Matikassa olin vaipunut epätoivoon, että enkö osaa mitään. Tämä antoi tosi paljon itseluottamusta, että kyllä mä pystyn tähän. Se vaatii työtä, mut siihen pystyy!

Päättäväisen lukiolaisen tulevaisuuden suunnitelmissa siintää ura musiikin tai luonnontieteiden parissa. Hän tietää, että molemmissa vaihtoehdoissa matematiikan osaamisesta on hyötyä.

"Luonnontieteet on kiinnostaneet mua tosi kauan, ja niihin hakiessa saa aika hyvin pisteitä pitkästä matikasta. Ja musiikki pohjautuu matikkaan, sitä tarvitaan tosi paljon", Aada toteaa.

 

Lukiolaisten pienryhmissä saat apua sinulle haastavissa tehtävissä ja opit kurssisisältöjä tehokkaasti.

Tutustu viikkopajaan