Tutorhouse Pyydä yhteydenottoa
« takaisin blogin etusivulle

3 vinkkiä parempiin yöuniin

20.02.2017  |  Oppiminen ja motivaatio

StockSnap_X4ZDHRVEGL.jpg

Kuva: Stocksnap

 

Oletko päivisin väsynyt, koska yöunet jäävät liian lyhyiksi? Joko olet kokeillut näitä yksinkertaisia vinkkejä?

1. Vähennä kofeiinipitoisia juomia

Kofeiinin piristävä vaikutus kestää 5-8 tuntia, mutta unettomuuteen se voi vaikuttaa vielä 8-12 tunnin kuluttuakin. Jos siis nautit energiajuoman tai kahvikupposen koulupäivän jälkeen neljältä, voi se vaikuttaa uneesi vielä neljältä aamuyöllä!

2. Ota liikunta tavaksi

Säännöllinen liikunta parantaa unenlaatua. Liikkua kannattaa kuitenkin mielellään ennen kello kahdeksaa illalla, sillä myöhäisempi ajankohtaa vaikuttaa uneen pikemminkin negatiivisesti. Lähde iltakävelylle vaikka kaverin kanssa! Liikunta ja ystävän seura vähentävät myös stressiä, jolloin nukahtaminen helpottuu.

3. Vähennä ruutuaikaa

Kännykän, tietokoneen ja television sininen valo häiritsee sisäistä kelloasi ja väsymyksen tunne kaikkoaa. Vältä siis näyttöjen tuijottamista iltasella! Sinisen valon vähentämiseksi on olemassa kännykkäsovelluksiakin, mutta pelkkä valon himmentäminen ei riitä. Esimerkiksi somen selailu tai pelin pelaaminen on usein niin kiinnostavaa ja innostavaa, että se virkistää aivoja. Kun aivot ovat yliaktivoituneet, nukahtaminen vaikeutuu riippumatta valon säteilystä. Parempi on siis laittaa kännykkä lataukseen illalla riittävän aikaisin ja valita mieluummin jotakin rauhoittavaa tekemistä.

Lähteet: Duodecim Terveyskirjasto, THL:n erikoistutkija Erkki Kronholm

Miten liian lyhyet yöunet vaikuttavat opiskeluun?

JÄTÄ YHTEYDENOTTOPYYNTÖ